- Tillverkad i Kalifornien, USA
- 6-strängad western-gitarr med inbyggt mikrofonsystem
- Med den populära Taylor-halsen
- Grand Pacific-kroppsform
- V-klass, hinkmönster
- Massiv topp av sitkagran med botten och sidor av mahogny
- Levereras med Taylors hårda originalfodral
- Greppbräda i ebenholts med 20 band
Taylor Builder's Edition 517e V-klass
Builder's Edition 517e V-Class är en Grand Pacific western-gitarr som hör hemma i Taylors 500-serie. 517e V-Class kombinerar bakstycke och sidor av massiv mahogny med en utsökt och torrefierad topp av Sitka-gran. Kombinationen av massiv mahogny och torrefierad sitkagran skapar en gitarr som har en kusligt varm och rund ton som reagerar levande på de minsta nyanserna i ditt spel. Torrefierad sitkagran ger gitarren en klockliknande briljans och ett brett dynamiskt omfång. På 517e V-Class använder Taylor torrefaction vid tillverkningen av locket, vilket resulterar i ett mer "inspelat" ljud från locket, mycket likt det ljud du får från en gitarr som har spelats och älskats i många år. Du får Taylors revolutionerande V-Class bucket-system, som ökar gitarrens volym jämnt över hela frekvensspektrumet och förbättrar gitarrens naturliga intonation genom att skapa ett mer synergistiskt svar från locket.
Builder's Edition Taylor 517e V-Class tillhör den första generationen av Taylors Grand Pacific-gitarrer. Grand Pacific är en Round Shoulder-kroppsform som dramatiskt utvecklar Taylors ljudpalett och levererar en ny akustisk tonal upplevelse som kommer att överraska gitarrister som tror att de känner till Taylors ljud. Grand Pacific har en mycket fin balans mellan styrka i basen och klarhet i mellan- och övre registren. Den ger en varm, rundad ton där tonerna blandas för att skapa ett kryddigt ljud.
V-klass
Stavsystemet (eller bracing) är gitarrens inre ram som stöder locket och hjälper till att forma ljudet från en akustisk gitarr. V-Class bracing är en banbrytande Taylor-design - en ny ljudmässig "motor" - som förändrar hur en akustisk gitarrs lock vibrerar. V-Class har utvecklats av gitarrdesignern Andy Powers och innebär ett skifte bort från traditionell X-bracing, vilket ger toner med högre volym, mer uthållighet och som är mer i samklang med varandra.
Traditionell X-bracing har varit tongivande (förlåt, jag kunde inte låta bli) i över 100 år, men X-bracingkonstruktionen innebär ett dilemma som handlar om att balansera två viktiga element i en akustisk gitarrs ljud: volym kontra sustain. En gitarrs lock bidrar till båda. Medan gitarrens volym beror på lockets flexibilitet, bestäms sustainen av hur styvt locket är - kan du se problemet? När vi gör locket styvare minskar vi flexibiliteten och vice versa. V-Class-bracing ändrar på det. Nu kan locket på en akustisk gitarr vara både styvt och flexibelt, vilket ger en ton som har både volym och sustain. Och det har visat sig att V-Class också förbättrar gitarrens intonation, vilket var helt oavsiktligt när Andy Powers började utveckla V-Class.
Taylor-halsen
Halsen på Taylor 517e V-Class är tillverkad av mahogny med en 20-band greppbräda av ebenholts. Halsen, som är så viktig för spelglädjen, är en annan Taylor-innovation och kallas i allmänhet "The Taylor Neck". Halsdesignen introducerades ursprungligen 1999 och har varit standard på Taylorgitarrer sedan 2001. Den patenterade Taylor-halsdesignen togs fram av Bob Taylor och hans team med det primära syftet att skapa en rakare och stabilare gitarrhals. Där vissa gitarrhalsar kan böjas till följd av fukt och andra faktorer, förblir Taylorhalsen stabil och rak. Den akustiska gitarren med stålsträngar har haft ett stort designfel redan från början. Greppbrädan saknar tillräckligt stöd för att förbli rak på grund av att greppbrädan rör sig med förändringar i luftfuktigheten (sommar kontra vinter). Alla gitarrer upplever detta fenomen, vilket ofta resulterar i att halsen får en liten "bula" uppåt vid 14:e bandet, men alla gitarrer reagerar inte på samma sätt.
Taylor-halsen är byggd av en kontinuerlig träbit som stöder ebenholtsgreppbrädan hela vägen upp till 19:e bandet. Traditionella gitarrhalsar förlorar detta stöd vid det 14:e bandet eftersom greppbrädan blir "flytande" när den limmas direkt på det ständigt rörliga locket. Därför kan andra gitarrhalsar böjas vid 14:e bandet, medan Taylor-halsen förblir helt rak och stabil.
Taylorhalsen är säkert monterad på kroppen i en ficka som är försedd med laserskurna distanser. Varje gitarr har en optimal halsvinkel i förhållande till kroppen och dessa precisionsskurna spacers säkerställer att gitarren har exakt den optimala halsvinkel som gitarren behöver för att prestera på topp. En annan fördel med Taylor-halsen är dess justerbarhet. Eftersom halsvinkeln skapas av distansbrickor och inte kräver något lim, kräver en ny justering inte mer än en gitarrbyggare med en ny uppsättning distansbrickor och cirka fem minuters tid. Att ändra gitarrhalsvinkeln på en traditionell halsled kan å andra sidan vara en mycket invasiv operation på en gitarr.
Taylor Expression System 2 mikrofonsystem
Taylor Expression System 2-mikrofonsystemet är en revolutionerande pickupdesign som innehåller det senaste inom Taylors forskning om förstärkning av akustiska gitarrer. I centrum för Expression System 2 finns en pickup som Taylor har placerat bakom sadeln med tre unikt placerade och individuellt kalibrerade pickupsensorer. Placeringen av sensorerna möjliggör en mer dynamisk leverans av gitarrens akustiska ljud och tillsammans med Taylors specialdesignade preamp ger detta system en utomordentligt livfull förstärkt ton.
Piezoelektriska pickuper har placerats under gitarrens sadel i årtionden, baserat på det gamla antagandet att strängen och dess vibrationer får sadeln att "studsa" upp och ner. Men Taylors elektronikteam, under ledning av utvecklaren David Hosler, upptäckte att den vertikala rörelsen faktiskt är starkt begränsad och att sadeln blir "låst" på grund av strängarnas nedåtriktade tryck. Som ett resultat av detta svarar en traditionell undersaddle-pickup ofta med ett ljud som kan beskrivas som tunt, sprött eller syntetiskt, särskilt när man spelar gitarr aggressivt.
Sadelns naturliga rörelse är faktiskt fram och tillbaka som en pendel. Detta avslöjande fick Taylors designteam att flytta pickupen så att den placerades bakom sadeln. Den nya placeringen gör att kristallerna i pickupen kan reagera mer naturligt på gitarrens energi. De tre pickupsensorerna är installerade bakom sadeln, genom stallet, med tre små insexskruvar som kalibrerar sensorernas position i förhållande till sadeln.
Expression System 2 har samma volym- och tonkontrollfunktioner som det ursprungliga Expression-systemet. Det vill säga, du får volym-, bas- och diskantreglage samt fasbrytare. Systemet har dock en något annorlunda förstärkningsstruktur som gör att signalen blir ca 25 procent högre, mycket lik den signal man får från andra pickuper. Detta gör Taylor 517e till ett plug-and-play-vänligt instrument som gitarrister och ljudtekniker lätt kan arbeta med.