- Tillverkad i Kalifornien, USA
- 6-strängad western gitarr med inbyggt mikrofonsystem och cutaway
- Med den populära Taylor halsen
- Grand Auditorium kroppsform
- V-Klass skop mönster
- Med lock botten och sidor i massiv mahogny
- Levereras inklusive original Taylor hardcase
- Ebony greppbräda med 20 band
524ce V-Klass är gjord av mahognyträ på botten och sidorna, och utrustad med ett lock som också är gjord av mahogny. Den påfallande vackra gitarren ger ett varmt och intimt ljud med många övertoner, som är mycket uppskattad bland dagens gitarrister, och den har också en dämpad volym, som ofta passar bra med en kombination av sång och gitarr. Med 524ce V-Klass får du Taylors revolutionerande V-klass hink system, vilket ökar volymen på gitarren jämnt över frekvensspektrumet, och som förbättrar den naturliga intonationen av gitarren genom att skapa en mer synergistisk respons från locket.
Grand Auditorium
Taylor 524ce V-Class är byggd som en Grand Auditorium modell med massiv mahogny på lock och med botten och sidor i mahogny. Som ursprungligen utvecklades 1994 av Bob Taylor, Grand Auditorium modellen är Taylors mest populära och mångsidiga kroppsform. Grand Auditorium är en mellanstorlek kroppsform som ligger någonstans mellan en Dreadnought och en Grand Concert. Medan den större Dreadnought traditionellt anses vara en plektrum gitarr, och den mindre Grand Concert kategoriseras som en fingerspels gitarr, grand auditorium är utformad för att leverera på båda fronterna. Formen ger en original akustisk klang stor nog att hantera både plekter och finger spel, med en imponerande balans över tonspektrumet, särskilt i mellan tonen, där Grand Auditorium återger tonerna tydliga och väl definierade.
V-Class
Stagsystemet (eller bracing) är den interna ramen i gitarren som stöttar locket och som hjälper till med att forma ljudet i en akustisk gitarr. V-klass bracing är en banbrytande ny Taylor design - en ny sonisk "motor" - som förändrar det sätt en akustisk gitarrs lock vibrerar på. V-Class är utvecklat av mästergitarr-designer Andy Powers, och markerar ett skift bort från den traditionella X-bracingen, och som producerar toner, som är högre i volymen, mer ihållande och mer i samklang med varandra.
Medan den traditionella X-bracingen har varit tongivande (förlåt, jag kunde inte låta bli) i över 100 år, så ligger det i X-bracing-designen ett dilemma, som betyder att man måste väga och avbalansera två centrala element i en akustisk gitarrs ljud: nämligen volymen i förhållande till klangens uthållighet. En gitarrs lock bidrar till bägge delar. Där en gitarrs volym beror på flexibiliteten i locket, medan klangens uthållighet bestäms av hur styvt locket är, kan du se problemet? När vi gör locket styvare så reducerar vi flexibiliteten och omvänt. V-klass bracing ändrar det. Nu kan en akustisk gitarrs lock vara både styvt och flexibelt och producera en klang, som både har volym och som är ihållande. Och som det efterföljande har visat sig, så förbättrar V-Class även gitarrens intonation, vilket var helt oavsiktligt när Andy Powers började utvecklingen av V-Class.
The Taylor Neck
Halsen på Taylor 524ce V-Class är utförd i mahogny, varpå der har monterats en ebenholts greppbräda med 20 band. Den, för spelglädjen så viktiga halsen är ännu en innovation från Taylor, och den går generellt under beteckningen ”The Taylor Neck”. Halskonstruktionen introducerades ursprungligen i 1999 och har varit standard på Taylor-gitarrer sedan 2001. Den patenterade Taylor-gitarrhalsen designades av Bob Taylor och hans team med det primära målet att skapa en mer rak och stabil gitarrhals. Där en del gitarrhalsar kan böja sig som resultat av fuktighet och andra faktorer, så förblir Taylor-gitarrhalsen stabil och rak. Den akustiska stålsträngsgitarren har redan från början haft ett stort designfel. Greppbrädan saknar tillräckligt med stöd till att förbli rak på grund av att locket rör sig i förbindelse med ändringar i fuktighet (sommar kontra vinter). Alla gitarrer upplever detta fenomen, vilket ofta resulterar i att halsen får en liten ”bula” utåt vid det 14:e bandet, men inte alla gitarrer reagerar på det på samma sätt.
Taylor-gitarrhalsen är byggd av ett kontinuerligt stycke trä, som stöttar ebenholts-greppbrädan helt upp till det 19:e bandet. Traditionella gitarrhalsar förlorar detta stöd vid det 14:e bandet i och med att greppbrädan blir ”flytande” när det limmas direkt på locket som är i konstant rörelse. Som ett resultat därav kan andra gitarrhalsar böja sig vid det 14:e bandet medan Taylor-gitarrhalsen förblir perfekt rak och stabil.
Taylor-gitarrhalsen monteras säkert på kroppen i en ficka, som har satts in med laserskurna avståndsstycken. Varje gitarr har en optimal gitarrhalsvinkel i förhållande till kroppen och dessa precisionsskurna avståndsstycken ser till att gitarren har precis den optimala halsvinkel, som gitarren ska ha för att prestera sitt bästa. En annan fördel med Taylorhalsen är dess justerbarhet. Eftersom halsvinkeln är skapad av avståndsstycken och inte kräver lim, kräver en ny justering inte mer än en gitarrbyggare med ett nytt set avståndsstycken och ca. fem minuters tid. Att ändra gitarrhalsvinkeln på en traditionell nacksamling kan däremot vara en särdeles genomgripande operation på en gitarr.
Taylor Expression System 2 mikrofonsystem
Taylor Expression System 2 mikrofonsystem är en revolutionerende mikrofondesign, som innehåller det nyaste inom Taylors forskning i akustisk gitarrförstärkning. Centralt i Expression System 2 befinner det sig en mikrofon, som Taylor har placerat bakom sadeln och som har tre unikt placerade och individuellt kalibrerade mikrofonsensorer. Sensorernas placering möjliggör en mer dynamisk förmedling av gitarrens akustiska ljud och tillsammans med Taylors specialdesignade förförstärkare, producerar detta system en extraordinärt livlig förstärkt ton.
Piezo elektriska mikrofoner har i årtionden varit placerade under en gitarrs sadel, vilket är baserat på det långvariga antagandet att strängen och dess vibration får sadeln att "hoppa" upp och ner. Men Taylors elektronikteam, lett av utvecklaren David Hosler, upptäckte, att den vertikala rörelsen faktiskt är starkt begränsad, och att sadeln blir "låst" på grund av strängarnas nedåtgående tryck. Därför reagerar en traditionell undersadel-mikrofon ofta med ett ljud, som kan karakteriseras som tunt, sprött, eller syntetiskt, speciellt när man spelar aggressivt på gitarren.
Sadelns naturliga rörelse är faktiskt fram och tillbaka som en pendel. Denna uppenbarelse förde Taylors designteam till att flytta mikrofonen för at placera den bakom sadeln. Den nya positioneringen gör det möjligt för kristallerna i mikrofonen att reagera mer naturligt på gitarrens energi. De tre mikrofonsensorerna är installerade bakom sadeln, genom bridgen, med tre små insexskruvar, som kalibrerar placeringen av sensorer i förhållande till sadeln.
Expression System 2 har samma volym- och tonekontrollfunktioner som på det originala Expression systemet. Det vill säga, att du får volym-, bas- och diskantkontroller samt faskontakt. Men systemet har en lite annan förstärkningsstruktur, som gör att signalen blir omkring 25 procent kraftigare, mycket lik den signal du får från andra mikrofoner. Detta gör Taylor 524ce V-Class till ett plug-and-play-vänligt instrument, som gitarrister och ljudtekniker lätt kan arbeta med.
Lite om Taylor
Taylor Guitars grundades i 1974 av Bob Taylor och Kurt Listug. De har idag huvudkontor i El Cajon, Californien och har vuxit till den ledande globala producenten av högkvalitets akustiska gitarrer. Taylor sysselsätter över 900 människor och producerar för tillfället hundratals gitarrer om dagen på deras state-of-the-art fabriker i både El Cajon och Tecate, Baja California och Mexico.
Taylor är berömt för att blanda moderna, innovativa framställningsmetoder med den traditionella gitarrbyggarens fokus på detaljer, och anses idag som varande en av de bästa och mest lättspelade instrument i världen. Taylor var en pionjär inom användandet av datorstyrda sågverk, lasrar och andra högteknologiska metoder och Bob Taylor är idag erkänd i hela musikinstrumentindustrin som den mest visionära akustiska gitarrproducenten. Bland sällskapets många innovationer finns den patenterade Taylorhalsen, den första stora innovationen inom konstruktionen av akustiska gitarrer i många år; det prisvinnande Expression System 2 (ES2) mikrofonsystem, en banbrytande tillgång till förstärkningen av en akustisk gitarr; och T5, den första sanna hybrida akustiska och elektriska gitarr, som kan producera förstärkta akustiska toner, och gå fullt elektrisk, och allt däremellan, med en fem-vägs kontakt.
Utöver sin moderna tillgång till gitarrdesign och -produktion har Taylor varit pionjär inom skogsbruk och implementering av miljömässigt hållbara initiativ. Taylor är dedikerad till att utöva den bästa praxisen inom skogsförvaltning, skapa nye modeller för återplantering, och att ta in etiskt försvarliga trämaterial i gitarrproduktionen. Denna tillgång, tillsammans med instrumentens fantastiska spelbarhet, felfritt hantverk och fantastiska estetik är bara några av grunderna till, att många av dagens ledande musiker har Taylor-gitarrer som sina föredragna instrument. Antalet konstnärer som använder Taylor-gitarrer till att skapa och förmedla sin musik ska räknas i tusental och omfattar bland annat Taylor Swift, Jason Mraz, Zac Brown, Amy Macdonald, Jewel, John Petrucci och Jade Bird.