Snabb leverans
30 dagars returrätt
Frakt från 59 SEK

Taylor AD22e westerngitarr

Taylor
  • 6-strängad westerngitarr med inbyggt mikrofonsystem
  • Med den populära Taylor-halsen
  • Grand Concert kroppsform
  • V-klass, skopmönster
  • Massivt mahogny lock med botten och sidor i solid sapele
  • Levereras inkl. original Taylor softcase
  • Eukalyptusgreppbräda med 20 band

Taylor AD22e är en Grand Concert westerngitarr med utmärkt respons och ett varmt och dynamiskt ljud. Grand Concert-kroppsformen är en medelstor kroppsform, som är något mindre än en Dreadnought, och som är särskilt lämplig för fingerspel och studioinspelningar. AD22e är gjord av sapele trä på botten och sidorna. Sapele är väldigt lik mahogny till ljud men utmärker sig genom att ha en något mer diskant. Du får alltså ett väldigt övertonsrikt och fylligt ljud med en lite mer uttalad diskant. Du får Taylors revolutionerande V-Klass skop system, som ökar gitarrens volym jämnt över frekvensspektrumet, och som förstärker gitarrens naturliga intonation genom att skapa en mer synergistisk respons från locket.

V-klass

Skopsystemet (eller bracing) är gitarrens inre ram som stödjer locket och hjälper till att forma ljudet av en akustisk gitarr. V-Klass bracing är en banbrytande ny Taylor-design - en ny ljudmotor - som förändrar hur en akustisk gitarrs lock vibrerar. Utvecklad av mästergitarrdesignern Andy Powers, markerar V-Klassen ett skifte bort från traditionell X-bracing, och producerar toner som är högre i volym, mer ihållande och mer i harmoni med varandra. Medan traditionell X-bracing har angett tonen (förlåt, jag kunde inte låta bli) i över 100 år, har X-bracing ett dilemma som innebär att du måste väga och balansera två nyckelelement i ett akustiskt gitarrljud. : nämligen volym i förhållande till ljudets beständighet. Denna gitarr bidrar till båda. Om volymen på en gitarr beror på lockets flexibilitet, medan ljudets sustain bestäms av hur styvt locket är, kan du se problemet? När vi gör locket styvare minskar vi flexibiliteten och vice versa. V-klass bracing ändrar det. Nu kan en akustisk gitarrs lock vara både styvt, flexibelt och producera ett ljud som både har volym och är ihållande. Och som det visar sig förbättrar V-klassen också gitarrens intonation, vilket var helt oavsiktligt när Andy Powers startade utvecklingen av V-bracing.

Taylor Neck

Halsen på Taylor AD22e är gjord av mahogny, på vilken en Eucalyptus-greppbräda med 20 band är monterad. Halsen, som är så viktig för spelglädjen, är en annan innovation från Taylor, och brukar kallas "The Taylor Neck". Halskonstruktionen introducerades ursprungligen 1999 och har varit standard på Taylor-gitarrer sedan 2001. Den patenterade Taylor-gitarrhalsen designades av Bob Taylor och hans team med det primära syftet att skapa en mer rak och stabil gitarrhals. Där vissa gitarrhalsar kan böjas till följd av fukt och andra faktorer, förblir Taylors gitarrhals stabil och rak. Den akustiska stålsträngade gitarren har haft ett stort designfel från början. Greppbrädan saknar tillräckligt stöd för att hålla sig rak på grund av att locket rör sig i samband med förändringar i luftfuktigheten (sommar kontra vinter). Alla gitarrer upplever detta fenomen som ofta resulterar i att halsen får en liten "bula" uppåt vid 14:e bandet, men alla gitarrer reagerar inte på samma sätt.

Taylor-gitarrhalsen är byggd av ett sammanhängande stycke trä som stödjer eukalyptusgreppbrädan hela vägen upp till det 19:e bandet. Traditionella gitarrhalsar tappar detta stöd på det 14:e bandet då greppbrädan blir "flytande" när den limmas direkt på locket, som är i konstant rörelse. Som ett resultat kan andra gitarrhalsar böjas vid det 14:e bandet, medan Taylor-gitarrhalsen förblir perfekt rak och stabil. Taylor-gitarrhalsen är säkert monterad på kroppen i en ficka med laserskurna distanser. Varje gitarr har en optimal gitarrhalsvinkel mot kroppen, och dessa precisionsskurna distanser ser till att gitarren har exakt den optimala halsvinkeln som gitarren måste ha för att den ska prestera som bäst. En annan fördel med Taylor-halsen är dess justerbarhet. Eftersom halsvinkeln skapas av distanser och inte kräver lim, kräver en ny justering inte mer än en gitarrbyggare med en ny uppsättning distanser och ca. fem minuters tid. Att ändra gitarrhalsvinkeln på en traditionell hals kan å andra sidan vara en mycket grundlig och dyr operation på en gitarr.

Taylor Expression System 2 mikrofonsystem

Taylor Expression System 2-mikrofonsystemet är en revolutionerande pickupdesign som innehåller det senaste inom Taylors forskning om akustisk gitarrförstärkning.
Centralt för Expression System 2 är en pickup som Taylor har placerat bakom sadeln, och som har tre unikt placerade och individuellt kalibrerade pickup-sensorer. Placeringen av sensorerna möjliggör en mer dynamisk kommunikation av gitarrens akustiska ljud, och tillsammans med Taylors specialdesignade förförstärkare producerar detta system en utomordentligt livlig förstärkt ton. Piezoelektriska pickuper har placerats under sadeln på en gitarr i decennier, baserat på det långvariga antagandet att strängen och dess vibrationer får sadeln att "hoppa" upp och ner. Men Taylors elektronikteam, ledd av utvecklaren David Hosler, upptäckte att vertikal rörelse faktiskt är kraftigt begränsad och att sadeln blir "låst" på grund av strängarnas tryck nedåt. Därför svarar en traditionell sub-sadel pickup ofta med ett ljud som kan karakteriseras som tunt, skarpt eller syntetiskt, speciellt när man spelar aggressivt på gitarren.

Sadelns naturliga rörelse är faktiskt fram och tillbaka som en pendel. Denna uppenbarelse fick Taylors designteam att flytta pickupen för att placera den bakom sadeln.
Den nya positioneringen gör att kristallerna i pickupen reagerar mer naturligt på gitarrens energi. De tre pickupsensorerna är installerade bakom sadeln, genom stolen, med tre små umbracoskruvar som kalibrerar sensorernas position i förhållande till sadeln. Expression System 2 har samma volym- och tonkontrollfunktioner som det ursprungliga Expression-systemet. Det gör att du får volym-, bas- och diskantkontroller samt faskontakt. Men systemet har en lite annorlunda förstärkningsstruktur, vilket gör signalen cirka 25 procent starkare, mycket lik den signal du får från andra pickuper. Detta gör Taylor AD22e till ett plug-and-play-vänligt instrument som gitarrister och ljudtekniker enkelt kan arbeta med.

21,549.00 SEK
Varan finns i lager - Leverans 1-2 arbetsdagar
30 dagars returrätt
Varunummer:TL-AD22E

Vår kvalitetskontroll. Vi vill erbjuda dig den bästa servicen, så innan vi skickar din gitarr kommer den att vara klargjord.

Beskrivning

  • 6-strängad westerngitarr med inbyggt mikrofonsystem
  • Med den populära Taylor-halsen
  • Grand Concert kroppsform
  • V-klass, skopmönster
  • Massivt mahogny lock med botten och sidor i solid sapele
  • Levereras inkl. original Taylor softcase
  • Eukalyptusgreppbräda med 20 band

Taylor AD22e är en Grand Concert westerngitarr med utmärkt respons och ett varmt och dynamiskt ljud. Grand Concert-kroppsformen är en medelstor kroppsform, som är något mindre än en Dreadnought, och som är särskilt lämplig för fingerspel och studioinspelningar. AD22e är gjord av sapele trä på botten och sidorna. Sapele är väldigt lik mahogny till ljud men utmärker sig genom att ha en något mer diskant. Du får alltså ett väldigt övertonsrikt och fylligt ljud med en lite mer uttalad diskant. Du får Taylors revolutionerande V-Klass skop system, som ökar gitarrens volym jämnt över frekvensspektrumet, och som förstärker gitarrens naturliga intonation genom att skapa en mer synergistisk respons från locket.

V-klass

Skopsystemet (eller bracing) är gitarrens inre ram som stödjer locket och hjälper till att forma ljudet av en akustisk gitarr. V-Klass bracing är en banbrytande ny Taylor-design - en ny ljudmotor - som förändrar hur en akustisk gitarrs lock vibrerar. Utvecklad av mästergitarrdesignern Andy Powers, markerar V-Klassen ett skifte bort från traditionell X-bracing, och producerar toner som är högre i volym, mer ihållande och mer i harmoni med varandra. Medan traditionell X-bracing har angett tonen (förlåt, jag kunde inte låta bli) i över 100 år, har X-bracing ett dilemma som innebär att du måste väga och balansera två nyckelelement i ett akustiskt gitarrljud. : nämligen volym i förhållande till ljudets beständighet. Denna gitarr bidrar till båda. Om volymen på en gitarr beror på lockets flexibilitet, medan ljudets sustain bestäms av hur styvt locket är, kan du se problemet? När vi gör locket styvare minskar vi flexibiliteten och vice versa. V-klass bracing ändrar det. Nu kan en akustisk gitarrs lock vara både styvt, flexibelt och producera ett ljud som både har volym och är ihållande. Och som det visar sig förbättrar V-klassen också gitarrens intonation, vilket var helt oavsiktligt när Andy Powers startade utvecklingen av V-bracing.

Taylor Neck

Halsen på Taylor AD22e är gjord av mahogny, på vilken en Eucalyptus-greppbräda med 20 band är monterad. Halsen, som är så viktig för spelglädjen, är en annan innovation från Taylor, och brukar kallas "The Taylor Neck". Halskonstruktionen introducerades ursprungligen 1999 och har varit standard på Taylor-gitarrer sedan 2001. Den patenterade Taylor-gitarrhalsen designades av Bob Taylor och hans team med det primära syftet att skapa en mer rak och stabil gitarrhals. Där vissa gitarrhalsar kan böjas till följd av fukt och andra faktorer, förblir Taylors gitarrhals stabil och rak. Den akustiska stålsträngade gitarren har haft ett stort designfel från början. Greppbrädan saknar tillräckligt stöd för att hålla sig rak på grund av att locket rör sig i samband med förändringar i luftfuktigheten (sommar kontra vinter). Alla gitarrer upplever detta fenomen som ofta resulterar i att halsen får en liten "bula" uppåt vid 14:e bandet, men alla gitarrer reagerar inte på samma sätt.

Taylor-gitarrhalsen är byggd av ett sammanhängande stycke trä som stödjer eukalyptusgreppbrädan hela vägen upp till det 19:e bandet. Traditionella gitarrhalsar tappar detta stöd på det 14:e bandet då greppbrädan blir "flytande" när den limmas direkt på locket, som är i konstant rörelse. Som ett resultat kan andra gitarrhalsar böjas vid det 14:e bandet, medan Taylor-gitarrhalsen förblir perfekt rak och stabil. Taylor-gitarrhalsen är säkert monterad på kroppen i en ficka med laserskurna distanser. Varje gitarr har en optimal gitarrhalsvinkel mot kroppen, och dessa precisionsskurna distanser ser till att gitarren har exakt den optimala halsvinkeln som gitarren måste ha för att den ska prestera som bäst. En annan fördel med Taylor-halsen är dess justerbarhet. Eftersom halsvinkeln skapas av distanser och inte kräver lim, kräver en ny justering inte mer än en gitarrbyggare med en ny uppsättning distanser och ca. fem minuters tid. Att ändra gitarrhalsvinkeln på en traditionell hals kan å andra sidan vara en mycket grundlig och dyr operation på en gitarr.

Taylor Expression System 2 mikrofonsystem

Taylor Expression System 2-mikrofonsystemet är en revolutionerande pickupdesign som innehåller det senaste inom Taylors forskning om akustisk gitarrförstärkning.
Centralt för Expression System 2 är en pickup som Taylor har placerat bakom sadeln, och som har tre unikt placerade och individuellt kalibrerade pickup-sensorer. Placeringen av sensorerna möjliggör en mer dynamisk kommunikation av gitarrens akustiska ljud, och tillsammans med Taylors specialdesignade förförstärkare producerar detta system en utomordentligt livlig förstärkt ton. Piezoelektriska pickuper har placerats under sadeln på en gitarr i decennier, baserat på det långvariga antagandet att strängen och dess vibrationer får sadeln att "hoppa" upp och ner. Men Taylors elektronikteam, ledd av utvecklaren David Hosler, upptäckte att vertikal rörelse faktiskt är kraftigt begränsad och att sadeln blir "låst" på grund av strängarnas tryck nedåt. Därför svarar en traditionell sub-sadel pickup ofta med ett ljud som kan karakteriseras som tunt, skarpt eller syntetiskt, speciellt när man spelar aggressivt på gitarren.

Sadelns naturliga rörelse är faktiskt fram och tillbaka som en pendel. Denna uppenbarelse fick Taylors designteam att flytta pickupen för att placera den bakom sadeln.
Den nya positioneringen gör att kristallerna i pickupen reagerar mer naturligt på gitarrens energi. De tre pickupsensorerna är installerade bakom sadeln, genom stolen, med tre små umbracoskruvar som kalibrerar sensorernas position i förhållande till sadeln. Expression System 2 har samma volym- och tonkontrollfunktioner som det ursprungliga Expression-systemet. Det gör att du får volym-, bas- och diskantkontroller samt faskontakt. Men systemet har en lite annorlunda förstärkningsstruktur, vilket gör signalen cirka 25 procent starkare, mycket lik den signal du får från andra pickuper. Detta gör Taylor AD22e till ett plug-and-play-vänligt instrument som gitarrister och ljudtekniker enkelt kan arbeta med.

Vår kvalitetskontroll. Vi vill erbjuda dig den bästa servicen, så innan vi skickar din gitarr kommer den att vara klargjord.

Skriv din recension här

Recensioner (0)

Skriv din fråga här

Frågor (0)