Snabb leverans
Förlängd returrätt till 24 januari 2025
Fri frakt över 2000 SEK
Taylor 514CE-Urban Ironbark/Torrified Sitka westerngitarr

Taylor 514CE-Urban Ironbark/Torrified Sitka westerngitarr

Utgått
  • Tillverkad i Kalifornien, USA
  • 6-strängad westerngitarr med inbyggt mikrofonsystem och cutaway
  • Med den populära Taylor-halsen
  • Grand Auditorium kroppsform
  • V-klass, skopmönster
  • Massiva torrefaktioner behandlade sitka lock
  • Botten och sidorna i amerikansk ironbark
  • Levereras inkl. original Taylor hardcase
  • Ebenholts greppbräda med 20 band

514ce Urban kombinerar massivt amerikanskt ironbarkträ på botten och sidorna med ett lock i utsökt solid torrefaktionsbehandlad sitkagran. Solid ironbark ger gitarren ett sött, muskulöst ljud som blandar hi-fi-egenskaperna hos rosenträ med det varma och kraftfulla mellanregistret av mahogny. Medan Sitkagran tillför en klockliknande briljans och ett brett dynamiskt omfång.
Locket är behandlat med torrefaktion, vilket är en process där träet värms upp till låg temperatur i en syrefri miljö, vilket minskar föroreningar i träet och ger viktminskning och ökad styvhet. Processen ger en kemisk reaktion i träet som är mycket lik den process som träet genomgår när det torkas i årtionden. Slutresultatet är ett extra resonant lättviktslock som släpper en ton mycket lik den hos en gammal gitarr som har älskats och spelats på i flera år. Tonen i en torriserad topp är imponerande, och när den paras ihop med ironbark-botten och sidorna resulterar det i en gitarr med extra kraft, projektion och värme. Du får Taylors revolutionerande V-klass hinksystem, som ökar gitarrens volym jämnt över frekvensspektrumet, och som förbättrar gitarrens naturliga intonation genom att skapa en mer synergistisk respons från locket.

Grand Auditorium

Taylor 514ce urban V-Klass är byggd som en Grand Auditorium-modell med massiv sitkagran på locket och med botten och sidor i ironbark. Grand Auditorium-modellen utvecklades ursprungligen 1994 av Bob Taylor, och är Taylors mest populära och mångsidiga kroppsform. Grand Auditorium är en medelstor kroppsform som sitter någonstans mellan en Dreadnought och en Grand Concert.
Medan den större Dreadnought traditionellt anses vara en plektrumgitarr och den mindre Grand Concert kategoriseras som en fingerspelande gitarr, är Grand Auditorium designat för att leverera på båda fronterna. Formen producerar en original akustisk klang som är tillräckligt stor för att hantera både plektrum och fingerspel, med imponerande balans över hela tonspektrumet, särskilt i mellanregistret, där Grand Auditorium återger toner tydliga och väldefinierade.

V-klass

Skopmönster systemet (eller stödet) är gitarrens inre ram som stöder locket och hjälper till att forma ljudet av en akustisk gitarr.
V-klass skopmönser är en banbrytande ny Taylor-design - en ny sonisk "motor" - som förändrar hur en akustisk gitarrs lock vibrerar. Utvecklad av mästergitarrdesignern Andy Powers, markerar V-Klassen ett skifte bort från traditionell X-mönster, och producerar toner som är högre i volym, mer ihållande och mer i samklang med varandra.

Även om den traditionella X-bracing har satt tonen (förlåt, jag kunde inte låta bli) i över 100 år, finns det ett dilemma i X-bracing-designen som innebär att du måste väga och balansera två nyckelelement i en akustisk gitarrs ljud : nämligen volymen i förhållande till ljudets beständighet. En gitarrs lock bidrar till båda. Om en gitarrs volym beror på lockets flexibilitet, medan tonens sustain bestäms av hur styvt locket är, kan du se problemet? När vi gör locket styvare minskar vi flexibiliteten och vice versa. V-klassstag ändrar det. Nu kan en akustisk gitarrs lock vara både styvt och flexibelt, vilket ger ett ljud som är både volym och sustain. Och som det visar sig senare så förbättrar V-klassen också gitarrens intonation, vilket var helt oavsiktligt när Andy Powers startade utvecklingen av V-klassen.

Taylor Neck

Halsen på Taylor 514ce Urban är gjord av mahogny, på vilken är monterad en greppbräda i ebenholts med 20 band. Halsen, som är så viktig för spelglädjen, är en annan innovation från Taylor, och den går i allmänhet under namnet "The Taylor Neck".
Halskonstruktionen introducerades ursprungligen 1999, och har varit standard på Taylor-gitarrer sedan 2001. Den patenterade Taylor-gitarrhalsen designades av Bob Taylor och hans team med det primära syftet att skapa en rakare och mer stabil gitarrhals.
Där vissa gitarrhalsar kan böjas på grund av fukt och andra faktorer, förblir Taylor-gitarrhalsen stabil och rak. Den akustiska stålsträngade gitarren har haft ett stort designfel redan från början. Greppbrädan saknar tillräckligt stöd för att hålla sig rak på grund av att locket rör sig med förändringar i luftfuktighet (sommar vs vinter). Alla gitarrer upplever detta fenomen, vilket ofta resulterar i att halsen får en liten "bula" uppåt vid 14:e bandet, men alla gitarrer reagerar inte på det på samma sätt.

Taylor-gitarrhalsen är byggd av ett sammanhängande stycke trä som stöder greppbrädan i ebenholts hela vägen upp till den 19:e bandet. Traditionella gitarrhalsar förlorar detta stöd vid den 14:e bandet eftersom greppbrädan blir "flytande" när den limmas direkt på locket, som är i konstant rörelse. Som ett resultat kan andra gitarrhalsar böjas vid 14:e bandet, medan Taylor-gitarrhalsen förblir perfekt rak och stabil.

Taylor-gitarrhalsen monteras säkert på kroppen i en ficka med laserskurna distanser. Varje gitarr har en optimal gitarrhalsvinkel i förhållande till kroppen och dessa precisionsskurna distanser ser till att gitarren har exakt den optimala halsvinkeln som gitarren måste ha för att den ska prestera som bäst. En annan fördel med Taylor-halsen är dess justerbarhet. Eftersom halsvinkeln skapas av distanser och inte kräver något lim, kräver en ny justering inte mer än en gitarrbyggare med en ny uppsättning distanser och ca. fem minuters tid. Att ändra gitarrhalsvinkeln på en traditionell halsenhet kan å andra sidan vara en särskilt drastisk operation på en gitarr.

Taylor Expression System 2 mikrofonsystem

Taylor Expression System 2-mikrofonsystemet är en revolutionerande pickupdesign som innehåller det senaste inom Taylors forskning om akustisk gitarrförstärkning. Centralt i Expression System 2 är en pickup som Taylor har placerat bakom sadeln, och som har tre unikt placerade och individuellt kalibrerade pickup-sensorer. Placeringen av sensorerna möjliggör en mer dynamisk leverans av gitarrens akustiska ljud, och tillsammans med Taylors specialdesignade förförstärkare producerar detta system en utomordentligt livlig förstärkt ton.

Piezoelektriska pickuper har i decennier placerats under en gitarrs sadel, baserat på det långvariga antagandet att strängen och dess vibration får sadeln att "studsa" upp och ner. Men Taylors elektronikteam, ledd av utvecklaren David Hosler, upptäckte att vertikal rörelse faktiskt är kraftigt begränsad och att sadeln blir "låst" på grund av strängarnas tryck nedåt. Därför svarar en traditionell undersadel pickup ofta med ett ljud som kan karakteriseras som tunt, skarpt eller syntetiskt, särskilt när man spelar aggressivt på gitarren.

Sadelns naturliga rörelse är faktiskt fram och tillbaka som en pendel. Detta avslöjande ledde till att Taylors designteam flyttade pickupen för att placera den bakom sadeln. Den nya positioneringen gör att kristallerna i pickupen reagerar mer naturligt på gitarrens energi. De tre pickupsensorerna är installerade bakom sadeln, genom bryggan, med tre små umbracoskruvar som kalibrerar sensorernas position i förhållande till sadeln.

Expression System 2 har samma volym- och tonkontrollfunktioner som det ursprungliga Expression-systemet. Detta innebär att du får volym-, bas- och diskantkontroller samt en fasbrytare. Men systemet har en något annorlunda förstärkningsstruktur, vilket gör signalen cirka 25 procent starkare, väldigt lik den signal man får från andra pickuper. Detta gör Taylor 514ce Urban till ett plug-and-play-vänligt instrument som gitarrister och ljudtekniker enkelt kan arbeta med.

...