- 6-strängad westerngitarr med inbyggt mikrofonsystem och cutaway
- Med den populära Taylor-halsen
- Grand Concert kroppsform
- V-Class, skopmönster
- Sollit sitka lock med botten och sidor i sapele
- Levereras inkl. original Taylor hardcasekoffert
- Ebenholts greppbräda med 20 band
Taylor 312ce V-Class är särskilt populär bland gitarrister som behöver en pålitlig och välljudande westerngitarr för alla typer av evenemang och som även kan användas i studion. Taylor 312ce är en Grand Concert westerngitarr med utmärkt respons och en naturlig, direkt ton. 312ce är gjord av sapeleträ på botten och sidorna, som har ett varmt och fylligt ljud, som kompletteras av en klockliknande briljans och ett brett dynamiskt omfång som den solida sitkagranen på locket tillför. Du får Taylors revolutionerande V-klass hinksystem, som ökar gitarrens volym jämnt över frekvensspektrumet och som förbättrar gitarrens naturliga intonation genom att skapa en mer synergistisk respons från locket.
Grand Auditorium
Taylor 312ce V-Class är byggd som en Grand Concert-modell med solid sitkagran på locket och med sapele på botten och sidor. Grand Concert är en medelstor kroppsform, något mindre än en Dreadnought men större än en folkmodell.
V-Class
Stödsystemet är gitarrens inre ram som stöder locket och hjälper till att forma ljudet av en akustisk gitarr. V-class stag är en banbrytande ny Taylor-design - en ny sonisk "motor" - som förändrar hur en akustisk gitarrs lock vibrerar. Utvecklad av mästergitarrdesignern Andy Powers, markerar V-classen ett skifte bort från traditionell X-bracing, och producerar toner som är högre i volym, mer ihållande och mer i samklang med varandra.
Medan den traditionella X-bracing har satt tonen (förlåt, jag kunde inte låta bli) i över 100 år, finns det ett dilemma i X-bracing-designen som innebär att du måste väga och balansera två nyckelelement i en akustisk gitarrens ljud : nämligen volymen i förhållande till ljudets beständighet. En gitarrs lock bidrar till båda. Om en gitarrs volym beror på lockets flexibilitet, medan tonens sustain bestäms av hur styv locket är, kan du se problemet? När vi gör locket styvare minskar vi flexibiliteten och vice versa. V-classs skopmönster ändrar det. Nu kan en akustisk gitarrs lock vara både styvt och flexibelt, vilket ger ett ljud som är både volym och sustain. Och som det visar sig senare förbättrar V-classen också gitarrens intonation, vilket var helt oavsiktligt när Andy Powers startade utvecklingen av V-classen.
Taylor Neck
Halsen på Taylor 312ce V-Class är gjord av mahogny, på vilken är monterad en greppbräda i ebenholts med 20 band. Halsen, så viktig för spelglädjen, är en annan innovation från Taylor, och går generellt under namnet "The Taylor Neck". Halskonstruktionen introducerades ursprungligen 1999 och har varit standard på Taylor-gitarrer sedan 2001. Den patenterade Taylor-gitarrhalsen designades av Bob Taylor och hans team med det primära syftet att skapa en rakare och stabilare gitarrhals. Där vissa gitarrhalsar kan böjas på grund av fukt och andra faktorer, förblir Taylor-gitarrhalsen stabil och rak. Den akustiska stålsträngade gitarren har haft ett stort designfel redan från början.
Greppbrädan saknar tillräckligt stöd för att hålla sig rak på grund av att locket rör sig med förändringar i luftfuktighet (sommar vs vinter). Alla gitarrer upplever detta fenomen, vilket ofta resulterar i att halsen får en liten "bula" uppåt vid 14:e bandet, men alla gitarrer reagerar inte på det på samma sätt.
Taylor-gitarrhalsen är byggd av ett sammanhängande stycke trä som stöder greppbrädan i ebenholts hela vägen upp till den 19:e bandet. Traditionella gitarrhalsar tappar detta stöd vid 14:e bandet genom att greppbrädan blir "flytande" när den limmas direkt på locket, som är i konstant rörelse. Som ett resultat kan andra gitarrhalsar böjas vid 14-bandet medan Taylor-gitarrhalsen förblir perfekt rak och stabil.
Taylor-gitarrhalsen monteras säkert på kroppen i en ficka med laserskurna distanser. Varje gitarr har en optimal gitarrhalsvinkel i förhållande till kroppen och dessa precisionsskurna distanser ser till att gitarren har exakt den optimala halsvinkeln som gitarren måste ha för att den ska prestera som bäst. En annan fördel med Taylor-halsen är justerbarheten. Eftersom halsvinkeln skapas av distanser och inte kräver något lim, kräver en ny justering inte mer än en gitarrbyggare med en ny uppsättning distanser och ca. fem minuters tid. Att ändra gitarrhalsvinkeln på en traditionell hals kan å andra sidan vara en särskilt drastisk operation på en gitarr.
Taylor Expression System 2 mikrofonsystem
Taylor Expression System 2-mikrofonsystemet är en revolutionerande pickupdesign som innehåller det senaste inom Taylors forskning om akustisk gitarrförstärkning. Centralt i Expression System 2 är en pickup som Taylor har placerat bakom sadeln och som har tre unikt placerade och individuellt kalibrerade pickup-sensorer. Placeringen av sensorerna möjliggör en mer dynamisk leverans av gitarrens akustiska ljud, och tillsammans med Taylors specialdesignade förförstärkare producerar detta system en utomordentligt livlig förstärkt ton.
Piezoelektriska pickuper har i decennier placerats under sadeln på en gitarr, baserat på det länge hållna antagandet att strängen och dess vibration får sadeln att "studsa" upp och ner. Men Taylors elektronikteam, ledd av utvecklaren David Hosler, upptäckte att vertikal rörelse faktiskt är kraftigt begränsad och att sadeln blir "låst" på grund av strängarnas tryck nedåt.Därför svarar en traditionell undersadel pickup ofta med ett ljud som kan karakteriseras som tunt, skarpt eller syntetiskt, särskilt när man spelar aggressivt på gitarren.
Sadelns naturliga rörelse är faktiskt fram och tillbaka som en pendel. Detta avslöjande ledde till att Taylors designteam flyttade pickupen för att placera den bakom sadeln. Den nya positioneringen gör att kristallerna i pickupen reagerar mer naturligt på gitarrens energi. De tre pickupsensorerna är installerade bakom sadeln, genom bryggan, med tre små umbracoskruvar som kalibrerar sensorernas position i förhållande till sadeln.
Expression System 2 har samma volym- och tonkontrollfunktioner som det ursprungliga Expression-systemet. Detta innebär att du får volym-, bas- och diskantkontroller samt en fasbrytare. Men systemet har en lite annorlunda förstärkningsstruktur som gör signalen cirka 25 procent starkare, väldigt lik den signal man får från andra pickuper. Detta gör Taylor 312ce V-Class till ett plug-and-play-vänligt instrument som gitarrister och ljudtekniker enkelt kan arbeta med.