Snabb leverans
30 dagars returrätt
Frakt från 75 SEK

Taylor 214CE K Deluxe westerngitarr

Taylor
  • 6-strängad westerngitarr med inbyggt mikrofonsystem och cutaway
  • Med den populära Taylor-halsen
  • Grand Auditorium kroppsform
  • X, hinkmönster
  • Solitt Sitka-lock med botten och sidor i laminerad Koa
  • Levereras inkl. original Taylor hardcase
  • Ebenholts greppbräda med 20 band

Taylor 214ce-K DLX är en gitarr som hör hemma i Taylors 200-serie, som är en serie gitarrer som erbjuder professionella funktioner och byggkvalitet, men som ändå är prisvärda.
Taylor 214ce-K DLX är en 6-strängad westerngitarr som blandar traditionell och modern gitarrkonstruktion och presenterar sig som ett spännande och mångsidigt instrument som sätter glädjen av att spela först. Som något väldigt speciellt med Taylor 214 ce-K DLX har Taylor valt att använda Hawaiian Koa på botten och sidorna. Koa är en tropisk träsort som från början har ett väldigt ljust och fokuserat ljud, men som med tiden blir mer och mer varm, fyllig och söt.
En sådan gitarr utvecklas med tiden, och det är väldigt få, om några, träslag som blommar så mycket som koa när gitarren spelas på.

Med fördelar som ett solitt Sitka-lock, laminerad Koa-rygg och sidor, Venetian cutaway, greppbräda i ebenholts och den eftertraktade Taylor-halskonstruktionen, ger Taylor oss med 214ce-K DLX en inspirerande och musikalisk westerngitarr som kan avnjutas i decennier .

Grand Auditorium

Taylor 214ce-K DLX är byggd som en Grand Auditorium-modell med massivt koaträ på locket och med botten och sidor i koaträ.
Grand Auditorium-modellen utvecklades ursprungligen 1994 av Bob Taylor och är Taylors mest populära och mångsidiga kroppsform. Grand Auditorium är en medelstor kroppsform som sitter någonstans mellan en Dreadnought och en Grand Concert. Medan den större Dreadnought traditionellt anses vara en plektrumgitarr och den mindre Grand Concert kategoriseras som en gitarr för fingerspel, är Grand Auditorium designat för att leverera på båda fronterna. Formen gav en original akustisk röst som är tillräckligt stor för att hantera både plektrum och fingerspel, med imponerande balans över hela tonspektrumet, särskilt i mellanregistret där Grand Auditorium återger toner tydliga och väldefinierade.

Taylor Neck

Halsen på Taylor 214ce-K DLX är gjord av mahogny, på vilken är monterad en greppbräda i ebenholts med 20 band. Den, för spelglädjens, så viktiga hals som är en annan innovation från Taylor går i allmänhet under namnet "The Taylor Neck". Halskonstruktionen introducerades ursprungligen 1999 och har varit standard på Taylor-gitarrer sedan 2001. Den patenterade Taylor-gitarrhalsen designades av Bob Taylor och hans team med det primära syftet att skapa en rakare och mer stabil gitarrhals. Där vissa gitarrhalsar kan böjas på grund av fukt och andra faktorer, förblir Taylor-gitarrhalsen stabil och rak. Den akustiska stålsträngade gitarren har haft ett stort designfel redan från början. Greppbrädan saknar tillräckligt stöd för att hålla sig rak på grund av att locket rör sig med förändringar i luftfuktighet (sommar vs vinter). Alla gitarrer upplever detta fenomen, vilket ofta resulterar i att halsen får en liten "utbuktning" uppåt vid 14:e bandet, men alla gitarrer reagerar inte på det på samma sätt.

Taylor-gitarrhalsen är byggd av ett sammanhängande stycke trä som stöder greppbrädan i ebenholts hela vägen upp till den 19:e bandet. Traditionella gitarrhalsar tappar detta stöd vid 14:e bandet genom att greppbrädan blir "flytande" när den limmas direkt på locket, som är i konstant rörelse. Som ett resultat kan andra gitarrhalsar böjas vid 14-bandet medan Taylor-gitarrhalsen förblir perfekt rak och stabil.

Taylor-gitarrhalsen monteras säkert på kroppen i en ficka med laserskurna distanser. Varje gitarr har en optimal gitarrhalsvinkel i förhållande till kroppen och dessa precisionsskurna distanser ser till att gitarren har exakt den optimala halsvinkeln som gitarren måste ha för att den ska prestera som bäst. En annan fördel med Taylor-halsen är justerbarheten. Eftersom halsvinkeln skapas av distanser och inte kräver något lim, kräver en ny justering inte mer än en gitarrbyggare med en ny uppsättning distanser och ca. fem minuters tid. Att ändra gitarrhalsvinkeln på en traditionell halsenhet kan å andra sidan vara en särskilt drastisk operation på en gitarr.

Taylor Expression System 2 mikrofonsystem

Taylor Expression System 2-mikrofonsystemet är en revolutionerande pickupdesign som innehåller det senaste inom Taylors forskning om akustisk gitarrförstärkning. Centralt i Expression System 2 är en pickup som Taylor har placerat bakom sadeln och som har tre unikt placerade och individuellt kalibrerade pickup-sensorer. Placeringen av sensorerna möjliggör en mer dynamisk leverans av gitarrens akustiska ljud, och tillsammans med Taylors specialdesignade förförstärkare producerar detta system en utomordentligt livlig förstärkt ton.


Piezoelektriska pickuper har i decennier placerats under en gitarrs sadel, baserat på det långvariga antagandet att strängen och dess vibration får sadeln att "studsa" upp och ner. Men Taylors elektronikteam, ledd av utvecklaren David Hosler, upptäckte att vertikal rörelse faktiskt är kraftigt begränsad och att sadeln blir "låst" på grund av strängarnas tryck nedåt. Därför svarar en traditionell undersadel pickup ofta med ett ljud som kan karakteriseras som tunt, skarpt eller syntetiskt, särskilt när man spelar aggressivt på gitarren.

Sadelns naturliga rörelse är faktiskt fram och tillbaka som en pendel. Denna avslöjande ledde till att Taylors designteam flyttade pickupen för att placera den bakom sadeln. Den nya positioneringen gör att kristallerna i pickupen reagerar mer naturligt på gitarrens energi. De tre pickupsensorerna är installerade bakom sadeln, genom bryggan, med tre små umbraconskruvar som kalibrerar sensorernas position i förhållande till sadeln.

Expression System 2 har samma volym- och tonkontrollfunktioner som det ursprungliga Expression-systemet. Detta innebär att du får volym-, bas- och diskantkontroller samt en fasbrytare. Men systemet har en något annorlunda förstärkningsstruktur, vilket gör signalen cirka 25 procent starkare, väldigt lik den signal man får från andra pickuper. Detta gör Taylor 214ce-K DLX till ett plug-and-play-vänligt instrument som gitarrister och ljudtekniker enkelt kan arbeta med.

Utgått
Varunummer:TL-214CE-K-DLX

Vår kvalitetskontroll. Vi vill erbjuda dig den bästa servicen, så innan vi skickar din gitarr kommer den att vara klargjord.

Beskrivning

  • 6-strängad westerngitarr med inbyggt mikrofonsystem och cutaway
  • Med den populära Taylor-halsen
  • Grand Auditorium kroppsform
  • X, hinkmönster
  • Solitt Sitka-lock med botten och sidor i laminerad Koa
  • Levereras inkl. original Taylor hardcase
  • Ebenholts greppbräda med 20 band

Taylor 214ce-K DLX är en gitarr som hör hemma i Taylors 200-serie, som är en serie gitarrer som erbjuder professionella funktioner och byggkvalitet, men som ändå är prisvärda.
Taylor 214ce-K DLX är en 6-strängad westerngitarr som blandar traditionell och modern gitarrkonstruktion och presenterar sig som ett spännande och mångsidigt instrument som sätter glädjen av att spela först. Som något väldigt speciellt med Taylor 214 ce-K DLX har Taylor valt att använda Hawaiian Koa på botten och sidorna. Koa är en tropisk träsort som från början har ett väldigt ljust och fokuserat ljud, men som med tiden blir mer och mer varm, fyllig och söt.
En sådan gitarr utvecklas med tiden, och det är väldigt få, om några, träslag som blommar så mycket som koa när gitarren spelas på.

Med fördelar som ett solitt Sitka-lock, laminerad Koa-rygg och sidor, Venetian cutaway, greppbräda i ebenholts och den eftertraktade Taylor-halskonstruktionen, ger Taylor oss med 214ce-K DLX en inspirerande och musikalisk westerngitarr som kan avnjutas i decennier .

Grand Auditorium

Taylor 214ce-K DLX är byggd som en Grand Auditorium-modell med massivt koaträ på locket och med botten och sidor i koaträ.
Grand Auditorium-modellen utvecklades ursprungligen 1994 av Bob Taylor och är Taylors mest populära och mångsidiga kroppsform. Grand Auditorium är en medelstor kroppsform som sitter någonstans mellan en Dreadnought och en Grand Concert. Medan den större Dreadnought traditionellt anses vara en plektrumgitarr och den mindre Grand Concert kategoriseras som en gitarr för fingerspel, är Grand Auditorium designat för att leverera på båda fronterna. Formen gav en original akustisk röst som är tillräckligt stor för att hantera både plektrum och fingerspel, med imponerande balans över hela tonspektrumet, särskilt i mellanregistret där Grand Auditorium återger toner tydliga och väldefinierade.

Taylor Neck

Halsen på Taylor 214ce-K DLX är gjord av mahogny, på vilken är monterad en greppbräda i ebenholts med 20 band. Den, för spelglädjens, så viktiga hals som är en annan innovation från Taylor går i allmänhet under namnet "The Taylor Neck". Halskonstruktionen introducerades ursprungligen 1999 och har varit standard på Taylor-gitarrer sedan 2001. Den patenterade Taylor-gitarrhalsen designades av Bob Taylor och hans team med det primära syftet att skapa en rakare och mer stabil gitarrhals. Där vissa gitarrhalsar kan böjas på grund av fukt och andra faktorer, förblir Taylor-gitarrhalsen stabil och rak. Den akustiska stålsträngade gitarren har haft ett stort designfel redan från början. Greppbrädan saknar tillräckligt stöd för att hålla sig rak på grund av att locket rör sig med förändringar i luftfuktighet (sommar vs vinter). Alla gitarrer upplever detta fenomen, vilket ofta resulterar i att halsen får en liten "utbuktning" uppåt vid 14:e bandet, men alla gitarrer reagerar inte på det på samma sätt.

Taylor-gitarrhalsen är byggd av ett sammanhängande stycke trä som stöder greppbrädan i ebenholts hela vägen upp till den 19:e bandet. Traditionella gitarrhalsar tappar detta stöd vid 14:e bandet genom att greppbrädan blir "flytande" när den limmas direkt på locket, som är i konstant rörelse. Som ett resultat kan andra gitarrhalsar böjas vid 14-bandet medan Taylor-gitarrhalsen förblir perfekt rak och stabil.

Taylor-gitarrhalsen monteras säkert på kroppen i en ficka med laserskurna distanser. Varje gitarr har en optimal gitarrhalsvinkel i förhållande till kroppen och dessa precisionsskurna distanser ser till att gitarren har exakt den optimala halsvinkeln som gitarren måste ha för att den ska prestera som bäst. En annan fördel med Taylor-halsen är justerbarheten. Eftersom halsvinkeln skapas av distanser och inte kräver något lim, kräver en ny justering inte mer än en gitarrbyggare med en ny uppsättning distanser och ca. fem minuters tid. Att ändra gitarrhalsvinkeln på en traditionell halsenhet kan å andra sidan vara en särskilt drastisk operation på en gitarr.

Taylor Expression System 2 mikrofonsystem

Taylor Expression System 2-mikrofonsystemet är en revolutionerande pickupdesign som innehåller det senaste inom Taylors forskning om akustisk gitarrförstärkning. Centralt i Expression System 2 är en pickup som Taylor har placerat bakom sadeln och som har tre unikt placerade och individuellt kalibrerade pickup-sensorer. Placeringen av sensorerna möjliggör en mer dynamisk leverans av gitarrens akustiska ljud, och tillsammans med Taylors specialdesignade förförstärkare producerar detta system en utomordentligt livlig förstärkt ton.


Piezoelektriska pickuper har i decennier placerats under en gitarrs sadel, baserat på det långvariga antagandet att strängen och dess vibration får sadeln att "studsa" upp och ner. Men Taylors elektronikteam, ledd av utvecklaren David Hosler, upptäckte att vertikal rörelse faktiskt är kraftigt begränsad och att sadeln blir "låst" på grund av strängarnas tryck nedåt. Därför svarar en traditionell undersadel pickup ofta med ett ljud som kan karakteriseras som tunt, skarpt eller syntetiskt, särskilt när man spelar aggressivt på gitarren.

Sadelns naturliga rörelse är faktiskt fram och tillbaka som en pendel. Denna avslöjande ledde till att Taylors designteam flyttade pickupen för att placera den bakom sadeln. Den nya positioneringen gör att kristallerna i pickupen reagerar mer naturligt på gitarrens energi. De tre pickupsensorerna är installerade bakom sadeln, genom bryggan, med tre små umbraconskruvar som kalibrerar sensorernas position i förhållande till sadeln.

Expression System 2 har samma volym- och tonkontrollfunktioner som det ursprungliga Expression-systemet. Detta innebär att du får volym-, bas- och diskantkontroller samt en fasbrytare. Men systemet har en något annorlunda förstärkningsstruktur, vilket gör signalen cirka 25 procent starkare, väldigt lik den signal man får från andra pickuper. Detta gör Taylor 214ce-K DLX till ett plug-and-play-vänligt instrument som gitarrister och ljudtekniker enkelt kan arbeta med.

Vår kvalitetskontroll. Vi vill erbjuda dig den bästa servicen, så innan vi skickar din gitarr kommer den att vara klargjord.

Skriv din recension här

Recensioner (0)

Skriv din fråga här

Frågor (0)